niedziela, 15 kwietnia 2012

Jak być lubianym?

Jak być lubianym przez jak największą liczbę osób? Zapewne każdy w pewnym momencie swego życia zadawał sobie to pytanie. Istnieje wiele książek i podręczników poruszających ten temat, jednakże tylko nieliczne z nich są warte przeczytania. Nie ma bowiem jednego prostego sposobu, by być lubianym przez wszystkich. Nawet po przejściu wielu kursów i olbrzymiej ilości przeczytanego tekstu nie można mieć gwarancji, że ktoś nas polubi. Wśród fachowej literatury naukowej możemy jednak znaleźć kilka interesujących faktów, które pomogą nam być lepiej postrzeganym w gronie najbliższych współpracowników, kolegów, podwładnych czy przełożonych. Nigdy nie będziemy jednak lubiani przez wszystkich.

1.    Sytuacje ekstremalne

Opieka nad drugą osobą sprawia, że w jej oczach stajemy się lepsi i nie musimy specjalnie starać się o to, by wypaść dobrze w jakiejkolwiek sytuacji. Poza tym ma to jeszcze jedno ukryte znaczenie. Otóż wszyscy, którzy pomagają w cierpieniu (np. przychodzą do chorego) są postrzegani jako dobrzy i lubiani ludzie. Dlatego taką dużą sympatią w społeczeństwie cieszą się księża, wolontariusze czy osoby zajmujące się wychowaniem  młodzieży.

Drugim, bardzo skutecznym sposobem na uzyskanie czyjejś sympatii jest współudział w sytuacji niebezpiecznej. Eksperyment uniwersytetu w Kalifornii dowodzi, iż ta osoba z którą przeżyjemy sytuację pełną grozy, stanie się naszym przyjacielem na długi czas. Studentka prosząca o wypełnienie ankiety na moście linowym była postrzegana przez studentów jako bardziej atrakcyjna, niż wtedy, gdy prowadziła swe badania na moście betonowym i stabilnym. Na tym schemacie oparte są wszystkie filmy wojenne i przygodowe. Często osoby zupełnie sobie obce podczas przeżywanych przygód zbliżają się do siebie emocjonalnie i stają się sobie bliskie. Dokładnie to samo powinien robić każdy dobrze wykształcony menadżer. Zabranie swojej kadry, przyjaciół lub podwładnych w miejscu sprawiającym wrażenie niebezpiecznego sprawi, że grupa zintegruje się w dużym stopniu.

Osoba, która wybrnie z niebezpiecznej sytuacji jest zawsze bardziej lubiana i podziwiana niż osoba,  która tych niebezpiecznych sytuacji unika. Widząc, jak ktoś wspina się na wysoką górę, czy przechodzi most liniowy obserwatorzy czują podziw, chcą go poznać i zrozumieć jego motywy. Można tę metodę połączyć z pierwszą. Przypominam, iż udzielenie pomocy osobie w sytuacji niebezpiecznej jest ogromną oznaką sympatii. Można więc zaaranżować takie sytuacje, gdzie uczestnicy pewnego spotkania pomagaliby sobie wzajemnie. W wojsku osiąga się to poprzez ćwiczenie polegające na wspólnym pchaniu ciężarówki na długi dystans.

2.     Reguła podobieństwa

Oprócz niebezpieczeństwa i sytuacji ekstremalnych ludzie lubią przede wszystkim osoby, które są do nich podobne. Uczniowie gimnazjum lubią bardziej uczniów gimnazjum niż uczniów liceum. Nauczyciele darzą większa sympatią nauczycieli, a menadżerowie na wyższych stanowiskach darzą większą sympatią menadżerów na wyższych stanowiskach. Chcąc być lubianym każdy musi dostosować się do odbiorcy. Jeżeli klient, który przychodzi do sklepu wygląda jak typowy biznesman, trzeba (co już pisałem wcześniej), dostosować wygląd i zachowanie tak, żeby przypominało to typowego biznesmana. Nie można rozmawiać z kimś tak, żeby obniżać jego wartość i samoocenę. Na tej podstawie stworzono jedną z najpopularniejszych reklam pewnego przedsiębiorstwa budowlanego. Każdy klient miał w niej sprzedawcę dokładnie odwzorowującego jego styl bycia. Kibic piłkarski napotykał sprzedawcę z szalikiem klubowym a nastolatek kogoś „wyluzowanego”, ze słuchawkami w uszach.

Bycie podobnym oznacza zarówno podobne zainteresowania, jak i podobny status społeczny. Statusu społecznego nie da się zmienić, lecz w zainteresowaniach można znaleźć olbrzymie pole do bycia lubianym. Jeśli poznajemy klienta po raz pierwszy, musimy szukać takich pól, na których znajdziemy wspólną płaszczyznę porozumienia. Jeżeli przychodzi do nas obca osoba, najprościej jest zacząć rozmowę o pogodzie, gdyż pogoda to pewien oczywisty fakt, który łączy ludzi na danym terytorium. Będąc bardziej odważnym można szybko wyszukać obszary, w których jesteśmy bardziej podobni, np. podobna kurtka czy ta sama marka samochodu.

Nawet będąc najbardziej podobnym do odbiorcy nie mamy gwarancji, że nas polubi. Istnieją liczne badania, które mówią, że osoby najbardziej lubiane to te, które najlepiej pasują do wzoru na danym terytorium. W szkole są to np. uczniowie uczący się trochę lepiej niż średnio, nie wybitnie ani nie bardzo słabo. Nie lubimy tych, którzy otaczają się wyjątkową nieudolnością, ani tych, którzy odznaczają się wyjątkową cechą, może być to : uroda, geniusz czy  pozycja finansowa. Ostatnią rzeczą jaką powinniśmy robić, by być lubianym, jest przechwalanie się własnymi zasobami czy umiejętnościami. Raper, który jeździ limuzyną i jest obwieszony złotem, nie zawsze zaskarbi sobie sympatię wszystkich otaczających go ludzi. Obnoszenie się z własnym bogactwem jest jednym z podstawowych i najczęściej występującym z błędów, jakie popełnia się w interakcji z drugim człowiekiem.

3.     Reguła wzajemności

Bardzo skuteczną metodą jest metoda użyta prawdopodobnie po raz pierwszy przez Benjamina Franklina. Otóż pewnego dnia, gdy nie mógł sobie poradzić ze swoim najgorszym wrogiem wysłał mu w prezencie bardzo drogą książkę. W rewanżu otrzymał równie cenny egzemplarz swojej ulubionej powieści. Po kilku takich wymianach obaj adwersarze stali się przyjaciółmi. Nasza kultura mówi, żeby podarowany prezent nie pozostawić bez odzewu. Najczęściej chcemy odwdzięczyć sie temu, kto nam go wręczy. Zasada ta działa też w każdej dziedzinie, gdzie mamy do czynienia z klientem. Jeżeli chcesz by klient cię polubił, daj mu prezent.

Dawanie prezentów to jednak bardzo duża sztuka. Dając coś zbyt drogiego można sprawić, iż obdarowany będzie się czuł nieswojo i ciężko mu będzie przyjąć podarunek bez dodatkowego obciążenia psychicznego. Dając coś zbyt taniego możemy być uznani za tandeciarza. Najlepiej przed podarunkiem dowiedzieć się, czego nasz odbiorca naprawdę pragnie. Związana z tym jest zasada, która wpisana jest w powiedzenie, iż nie każda dziewczyna lubi kwiaty. Żeby wręczyć klientowi prezent, trzeba najpierw poznać, czy nie wyrzuci go natychmiast po dotarciu do domu.

4.     Wzory i ideały

Trzeba także wspomnieć o cechach charakteru, które sprawiają, że osoba jest postrzegana jako lubiana. Kiedyś były to różne cechy dla kobiet i mężczyzn. Kobietom przypisywano: łagodność, delikatność, łatwość wyrażania emocji oraz rozumienia innych ludzi. Lubiany i podziwiany mężczyzna miał cechy takie jak: waleczność, siłę, nieustępliwość i cierpliwość. Wszystkie wyżej wymienione cechy posiadali oczywiście bohaterowie najsłynniejszych bajek. Trudno znaleźć księżniczkę, która byłaby nielubiana przez dzieci lub rycerza, który odstraszałby swoim zachowaniem. Niestety cechy przypisywane bohaterom bajek bardzo się zmieniły. W dzisiejszych czasach ceni się wyżej takie wartości jak pracowitość, punktualność czy szacunek do innych osób. Nie jest potrzebna wierność czy waleczność by dobrze wykonywać obowiązki zawodowe.

Powyższe stwierdzenie ma olbrzymi wpływ na budowanie głębszych relacji pomiędzy pracownikami, a także pomiędzy pracownikami i przełożonymi. Będąc punktualnym i uczciwym szefem możemy zaskarbić sobie duży szacunek i popularność wśród całej kadry pracowniczej. Takie cechy jak dobro czy łagodność są właściwie nieistotne. Jeżeli ktoś będzie dobrze wykonywał powierzone mu zadania prawdopodobnie będzie również bardzo popularny i lubiany wśród najbliższego grona pracowników.

Dzisiejsze czasy sprawiają, że ciągle wszystko się zmienia. Żeby być popularnym i lubianym należy budować takie relacje z ludźmi, które świadczą o innowacyjnym podejściu do kontaktów. Właściwie w niektórych podręcznikach socjologii jest napisane że ten, kogo nie ma w internecie, np. na facebooku czy twitterze nie istnieje w realnej rzeczywistości. Nowoczesny pracownik czy szef mający do czynienia z szeroką grupą odbiorców musi starać się jak najbardziej zaznaczyć swoją obecność w internecie, pamiętając o tym, że tam ludzie wyrażają łatwiej swoje opinie względem jego osoby.

5.     Uśmiech i poczucie humoru

Oczywistym i najczęściej opisywanym we wszelkich podręcznikach sposobem pozyskania sympatii i bycia osobą lubianą jest uśmiech i poczucie humoru Mając ten dar właściwie nie musimy przejmować się wszystkim tym, co napisałem powyżej. Samo poczucie humoru wystarczy, by zdobyć sympatię niezliczonego grona osób. Jest to jednak bardzo trudne i wymaga wielu wrodzonych właściwości, które niestety nie każdy z nas posiada. Nadużywanie własnego poczucia humoru w kontekstach zawodowych jest czymś, co może postawić nas w gorszym świetle, więc trzeba olbrzymiego taktu i wyczucia, by w odpowiednim miejscu i czasie powiedzieć dowcip czy zabawnie się zachować.

6.     Autorytet

Autorytet to nie to samo co ideał, lecz  ma nieskończone możliwości w zakresie kierowania i manipulowania innymi ludźmi. Jeżeli ktoś jest prawdziwym autorytetem, równa się to z tym, że jest tak naprawdę bardzo lubianym człowiekiem. Pozycję autorytetu w każdej dziedzinie zdobywa się za pomocą doświadczenia. Lata przepracowane na tym samym stanowisku sprawiają, że onieśmielamy mniej doświadczonych w danym zakresie ludzi. Jeżeli ktoś np. przychodzi do lekarza czy prawnika, trudno powiedzieć że go nie lubi. Osoby będące autorytetem lubi się zawsze. Trudno zniszczyć ich pozycję. Autorytet może bowiem pozwolić sobie na więcej w kontaktach z innymi ludźmi. I tak na przykład sprzedawca, który potrafi w przeciągu kilku chwil kontaktu z klientem przekonać go, że jest autorytetem w dziedzinie, którą reprezentuje, zaskarbi tym samym ogromną sympatię i przywiązanie do danego sklepu na długi czas.

Warto zapamiętać


1.      Nie ma skutecznego sposobu, by być lubianym przez wszystkich, jednak studiując podręczniki psychologii i socjologii można wyciągnąć wnioski pomagające w byciu lepiej postrzeganym przez innych.

2.      Najskuteczniejszą metodą w osiąganiu tego celu jest intensywna opieka. Skutkuje jednak tylko w sytuacjach nieformalnych i w małym gronie osób.

3.      Wielu ludzi zbliża do siebie niebezpieczeństwo. Aby być lubianym dobrze jest przeżyć wspólnie kimś niebezpieczną sytuację.

4.      Lubiani są ludzie odważni, ryzykujący własne zasoby i wychodzący cało z oczywistych niebezpieczeństw.

5.      Lubimy ludzi podobnych do siebie. Ważne by nie wyróżniać się jakąś wyjątkową cechą. Nie lubimy na przykład zbyt pięknych ani zbyt brzydkich ludzi.

6.      Żeby pozyskać czyjąś sympatię dobrze jest dawać tej osobie prezenty. Osoba obdarowana będzie chciała się odwdzięczyć.

7.      Cechy takie jak: dobroć, łagodność czy mądrość nie świadczą już do końca o tym, że będziemy pozytywnie postrzegani w gronie innych ludzi. W dzisiejszych czasach najważniejsza jest konsekwencja i doświadczenie w wykonywanej pracy.

8.      Żeby być dobrze postrzeganym przez jak najszerszą grupę odbiorców należy aktywnie udzielać się w Internecie.

9.      Najbardziej oczywistym i najczęściej opisywanym we wszelkich podręcznikach sposobem pozyskania sympatii i bycia osobą lubianą jest uśmiech i poczucie humoru.

10.    Lubiany jest zawsze autorytet. Będąc autorytetem lub udając takiego, można zyskać sympatię wielu osób.

1 komentarze:

  1. Sama najchętniej przebywam z ludźmi podobnymi do siebie:-) Ale to nie znaczy, że każda osoba inna ode mnie jest przeze mnie nielubiana. Aby być lubianym, trzeba dać się lubić:-)

    Zapraszam do siebie:
    http://strefapozioma.blog.onet.pl/

    OdpowiedzUsuń