wtorek, 11 marca 2014

Marketing XXI wieku. Neuromarketing, Social media, Rzeczywistość rozszerzona


Nowy rok jest idealną okazją do tego, żeby przejrzeć swoje generalne strategie i plany marketingowe. Zmieniający się świat powoduje, iż stale musimy dopasowywać formę przekazu do norm obowiązujących w komunikacji. Normy te w dużej części kształtują urządzenia elektroniczne, które niejednokrotnie zastępują rozmowę twarzą w twarz czy też jakikolwiek inny kontakt.

Postaram się przedstawić najważniejsze trendy i innowacje, które wydatnie pomagają w sprzedaży niejednokrotnie zastępując człowieka w roli sprzedawcy. Oczywiście najważniejszym partnerem jest tu Internet, ale jak pokazują najnowsze osiągnięcia nie jest on wcale jedynym rozwiązaniem.

Marketing bezpośredni

Główną zaletą prezentowanych poniżej innowacji jest to, żeby jak najmniej mówić , jednocześnie jak najwięcej wpływając na klienta. Dzisiaj nie mamy czasu na długie rozmowy a każda chwila zastanowienia jest dla większości chwilą straconą niejednokrotnie powodującą frustrację. Im więcej się zastanawiamy, tym więcej mamy wątpliwości a im więcej mamy wątpliwości, tym rzadziej kupujemy.

Na każdym kroku zalewani jesteśmy reklamami, największą ich wadą jest to, że są one kierowane przeważnie do szerokiej rzeszy odbiorców. Chcemy dziś jednakże reklam, które przedstawią nam tylko to co rzeczywiście jest nam potrzebne i odpowiada naszym wymaganiom. Zmieniają się technologie ale podstawowe potrzeby ludzie pozostają te same, trafić w nie bezpośrednio to znaczy osiągnąć sukces.

Obecność w serwisach społecznościowych.

Dlatego najważniejszą metodą porozumiewania się z klientem zostanie wkrótce Internet a w szczególności serwisy społecznościowe. Nie piszę tu jedynie o facebooku i naszej klasie. Za około 1000 zł każdy przedsiębiorca może mieć własny serwis społeczności owy. Małe portale tego typu ciągle zyskują na znaczeniu, prowadząc wyspecjalizowaną działalność np. sklep wędkarski warto pomyśleć o takim serwisie czy zwykłym forum dyskusyjnym Każdy, sprzedawca powinien w ten sposób zaistnieć. Można tam udostępniać porady, kursy i bazę wiedzy na temat usługi czy produktu. Przede wszystkim ma to spowodować, iż klient zachowa bezpośredni indywidualny kontakt ze sklepem, czy sprzedawcą, nie tracąc zbyt dużo czasu. Po za tym marketing za pomocą sieci może być łatwiej ukierunkowany na potrzeby indywidualnego klienta. Jesteśmy bowiem zmęczeni reklamami wszystkiego dla wszystkich. Większość z nas oczekuje zawsze indywidualnej oferty skierowanej tylko do siebie. Oczywiście poświęce temu zagadnieniu jeszcze kilka artykułów, więc to tylko ułamek tego co powinno się na ten temat wiedzieć

Marketing ukierunkowany na konkretnego klienta jest trudny, lecz może być najkrótszą drogą do sukcesu przy sprzedaży szczególnie drogich i wartościowych produktów. Działa to nobilitująco na każdą ze stron. Sklep zyskuje pod względem ekonomicznym, klient zaś zyskuje prestiż, który powoduje nabywanie czegoś na indywidualnych, dostosowanych do potrzeb warunkach.

Neuromarketing

Jedną z największych zmian, jakie możemy zaobserwować w podejściu do marketingu i sprzedaży jest włączenie najnowszych technologii w połączeniu z wiedzą o procesach fizjologicznych człowieka. Badania psychologów i specjalistów z różnych dziedzin udowadniają, że podświadomość odgrywa bardzo ważną rolę w tym, jakie produkty wybieramy i z czego tak naprawdę chcemy korzystać.

Neuropsychologia i neuromarketing to jedne z najważniejszych dziedzin, jakimi zajmuje się nauka w prawie wszystkich obszarach. To, w jaki sposób funkcjonuje mózg, jest według niektórych podstawą do wszelkiej wiedzy o otaczającym nas świecie. Determiniści twierdzą, że jesteśmy jednym wielkim procesem biochemicznym i w tym względzie nie różnimy się zbytnio od roślin. Poznanie najnowszych badań marketingowych z dziedziny neurobiologii może w bardzo prosty sposób przyczynić się do zindywidualizowania oferty dla danego klienta. Szacuje się, że za około 10 lat będziemy dysponować technologią, która pozwoli wyczytać nasz stosunek do przedmiotów czy postawę wobec czegoś na podstawie skanu siatkówki oka.

To, o czym tu piszemy nie ma wpływu na podjęcie decyzji strategicznych w funkcjonowaniu firmy, lecz będzie miało taki wpływ za kilka, bądź kilkanaście lat. Każde nowe urządzenie pomagające zbadać ludzkie zachowania bez ingerencji w jego ciało czy umysł daje potężne możliwości w sprzedaży czegokolwiek.

Obecnie wiemy, iż nasze skłonności zakupowe w dużej mierze zależą od płci i genów. Tak jak wiele innych czynników, w życiu człowieka, jesteśmy zdeterminowani tym, co odziedziczyliśmy po swoich rodzicach. Geny pamiętają na przykład- czy lubimy wysokiej jakości produkty, czy też zadowalamy się czymś bardziej pospolitym i przyziemnym. Geny też w dużej mierze odpowiadają za nasz temperament i skłonność do podejmowania ryzyka, co jak wiemy w zakupach jest bardzo istotne.

Dzięki neuromarketingowi jesteśmy w stanie stwierdzić, iż kobiety kupują inaczej od mężczyzn. Inaczej też oceniają użyteczność towaru. Budowa mózgu kobiet i silniejsze działanie prawej półkuli sprawia, iż mniejszą wagę przywiązują one do mechanicznych cech produktu, większą zaś do ogólnych (Gestalt). Skracając i upraszczając, kobiety wybierają coś, co działa, nie interesuje ich zaś, jak to działa i dlaczego właśnie tak a nie inaczej. Mózg mężczyzny jest dużo bardziej nastawiony na funkcje nie na użyteczność. Z natury rzeczy chcielibyśmy rozebrać, dotknąć i złożyć wszystko co mamy w rękach. Niezbyt nas interesuje, czy po tych działaniach urządzanie będzie spełniało swoje funkcje. Mężczyzna często gubi się w analizach i przemyśleniach, nie czyta instrukcji obsługi, bo sam wie lepiej.

Rzeczywistość rozszerzona

Połączenie człowieka z komputerem staje się faktem. Nowoczesny sklep powinien dysponować specjalnymi tablicami elektronicznymi, na których widnieje spis i opis dostępnych obecnie towarów. Te urządzenia pozwalają zaoszczędzić klientom czas i rozejrzeć się szybciej w całym dostępnym asortymencie produktów. Stosuje się je już np. w urzędach państwowych urzędów.

Kolejnym rozwiązaniem jest dostosowanie sklepu do możliwości aparatów telefonicznych zwanych smartphonami lub urządzeń działających w podobny sposób np. tabletów czy netbooków. Urządzenia tego typu pobierają informacje z lokalnego komputera i wyświetlają je na ekranie użytkownika. Dzięki specjalnemu kodowi graficznemu QR Code (z ang. Quick Response) można skierować klienta na stronę WWW produktu. Wystarczy, że klient zrobi zdjęcie.

Aplikacje napisane specjalnie do smartfonów pozwalają też na przykład znaleźć pożądany produkt tuż po wejściu do sklepu, obejrzeć proponowane promocje, czy aktualny cennik bez pytania do sprzedawcy. Podpowiedzą najbardziej pożądane parametry, ustali oczekiwania klienta i naprowadzi go dokładnie na cel jeśli będzie współgrać z systemem GPS. Niezależnie od wielkości czy położenia sklepu powinno się starać dotrzeć do osobistego telefonu komórkowego klienta. Badania wskazują że jest bardzo skuteczny sposób sprzedaży.

Nowoczesna technologia powinna szybko znaleźć się w rękach sprzedawców. Im szybciej wdrożone zostaną integrujące człowieka z komputerem urządzenia tym szybciej sklep zyska nowe nieznane dotychczas formy sprzedaży i komunikacji. Podstawowym urządzeniem na które powinno się zwrócić uwagę jest telefon komórkowy, który z odpowiednim oprogramowaniem potrafi obecnie całkowicie zastąpić sprzedawcę.

Ciekawy artykuł na ten temat:
http://augmentedpixels.com/10-ways-augmented-reality-can-assist-retail/

Marketing przyszłości.

Dodatkowych informacji nie o produkcie dostarczają także okulary Google.


Interaktywne reklamy pozwolą wypróbować produkt zanim się go kupi. Zwykły papier to już za mało.





Istnieją na rynku urządzenia, które już w ciągu najbliższych lat, zmienią sposób postrzegania produktów i przedstawiania oferty. Już za dwa trzy lata będzie można kupić projekt urządzenia wykonany w programie autoCAD i wydrukować go w domu na drukarce 3D.


Telewizja będzie wyświetlać informacje o produkcie w trakcie filmu czy programu. Z interfejsu telewizora będzie bożna wybrać katalog ubrań i za pomocą skanera podobnego do tego użytego w Xbox Kinect przymierzyć go na wirtualnej postaci.


Obraz może być wyświetlany nie tylko w telewizorze ale i na parze. Polska firma Leia Display System, sprzedaje interaktywny monitor wyświetlający obraz trójwymiarowy.



21 komentarze:

  1. U mnie obok marketingu internetowego swoją klasyczną rolę spełniły plakaty wrocław ;) wystarczy znaleźć dobrą drukarnię, a koszty powieszenia takiego kawałka papieru na specjalnym słupie są naprawdę niewielkie ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. Marketing na przestrzeni wielu lat bardzo mocno się rozwinął i teraz jest dość mocno popularny w internecie. Wiem, że https://fabrykamarketingu.pl bardzo dobrze potrafi robić wszelkie działania marketingowe. Zresztą wydaje mi się, że wyniki świadczą same za siebie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nigdy wcześniej nie słyszałam o takim stwierdzeniu jak neuromarketing. Zastawiam się czy ma to coś wspólnego z http://tearsofjoy.pl/ gdzie znajdziemy świetnych specjalistów praktycznie od wszystkiego marketingu.

    OdpowiedzUsuń
  5. Akurat tego typu rzeczy nigdy nie słyszałem że jest coś takiego jak neuromarketing. Moim zdaniem jeśli jesteśmy właścicielem strony www lub sklepu internetowego to oczywiście musimy zadbać o odpowiedni rozwój tego projektu. Na pewno nie obejdzie się bez audytu SEO http://www.bielsko.biala.pl/firmy/porady/751/audyt-czyli-sposob-na-sukces gdyż to właśnie dzięki niemu mamy możliwość wykluczyć błędy.

    OdpowiedzUsuń
  6. Pozycjonowanie sklepów www jest nadal bardzo skutecznym sposobem na zwiększenie widoczności i ruchu w wyszukiwarce Google. Ja bardzo chętnie czytam artykuły pozycjonerskie na http://www.dccomp.pl/o-pozycjonowaniu-stron-slow-kilka/ i jestem bardzo z nich zadowolona. Należy mieć na uwadze, iż w zestaw pozycjonowania witryn wchodzi mnóstwo składników które muszą działać razem ze sobą.

    OdpowiedzUsuń
  7. Na dobrą sprawę jest teraz bardzo dużo różnych form reklamowania się czy swojej firmy. Ja w ostatnim czasie miałem okazję testować marketing SMS https://www.cashbill.pl/blog/uslugi-gsm/praktyczne-zastosowanie-marketingu-sms/ i muszę powiedzieć, że byłem bardzo zdziwiony efektami oczywiście na plus.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  9. Na dobrą sprawę ja pierwszy raz słyszę o takiej formie marketingu. Dla mnie marketing o jest np. pozycjonowanie stron i myślę, że na tym powinniśmy się opierać. Zresztą bardzo fajną sprawą jest przeprowadzenie audytu SEO https://medialnie.info/audyt-seo/ aby pokazać jakie błędy są na stronie.

    OdpowiedzUsuń
  10. W sumie ja o takim czymś nigdy nie słyszałem, ale jak dla mnie bardzo fajnie sprawdza się pozycjonowanie stron. Z tego co czytałem w https://www.zgred.pl/blog/jak-renderowac-strone-www/ to również dość ciekawie sprawdza się renderowanie strony www.

    OdpowiedzUsuń
  11. Blog jest naprawdę fajny. Musisz mieć ogromny talent żeby dodawać takie wpisy. Czekam na kolejny ciekawy artykuł. Jak nic nowego nie dodajesz to zerkam na stronę https://www.nowapozycja.pl/pozycjonowanie-stron-torun/ która jest również o tematyce pozycjonowania stron.

    OdpowiedzUsuń
  12. Niestety ja nigdy nie słyszałem o takim marketingu więc ciężko mi w ogóle jest się na jego temat wypowiedzieć. Za to polecam każdemu przeczytanie wpisu https://push-ad.com/blog/zbieraj-leady-korzystajac-z-powiadomien-web-push/ gdzie fajnie opisano to jak kampanie push zbierają leady.

    OdpowiedzUsuń
  13. Dla mnie doskonałym kanałem marketingowym jest z pewnością pozycjonowanie stron i muszę przyznać, że chcę to robić z własnym sklepem. Jak czytałem na stronie https://e-biznes.pl/jak-pozycjonowac-sklep-internetowy?k=wp&r=2020 to jak najbardziej jest to do zrealizowania.

    OdpowiedzUsuń
  14. Faktycznie sam marketing internetowy cały czas się rozwija i myślę, że będzie on wciąż ewoluował. Ja także jestem zaskoczony tym co przeczytałem na stronie http://www.extor.pl/reklamy-na-tik-toku-czym-wyrozniaja-sie-sposrod-innych-platform/ gdyż reklamy na Tik Toku dla mnie są obce.

    OdpowiedzUsuń
  15. Akurat ja również niestety o tym nie słyszałem więc także ciężko jest mi się na ten temat wypowiedzieć. Bardzo istotną kwestią jest również to co napisano w https://www.epuap.pl/jak-dobrac-influencera-do-kampanii/ i sam dobór influencera jest naprawdę ważny.

    OdpowiedzUsuń
  16. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  17. Nad takimi sprawami ja się niestety nigdy nie zastanawiałam, ale myślę, że bardzo fajną sprawa jest posiadanie wiedzy odnośnie tworzenia doskonałych treści. Moim zdaniem bardzo fajnie o tym napisano na stronie https://startkariery.pl/jak-tworzyc-tresci-ktore-porwa-tlumy/ i właśnie dlatego warto jest to wiedzieć.

    OdpowiedzUsuń
  18. Dla mnie również te sprawy są dość nowe, ale całkiem niedawno na poważnie zaczęłam interesować się social mediami. Zresztą podoba mi się to co napisano w https://mamyrade.pl/przyciagnij-uwage-swoim-zdjeciem/ i dobrze jest wiedzieć jak przyciągnąć uwagę swoim zdjęciem.

    OdpowiedzUsuń
  19. Współpraca z agencją reklamową to inwestycja, która może znacznie zwiększyć rozpoznawalność Twojej marki. Odwiedzając https://haiku.com.pl/, zyskujesz dostęp do kompleksowych usług, od projektowania graficznego po marketing cyfrowy, co pozwala na skuteczne dotarcie do Twojej grupy docelowej i zbudowanie silnej obecności marki w internecie.

    OdpowiedzUsuń